Sigle UE Exino

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.mfe.gov.ro.

Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul Social European Plus prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, Prioritate:Antreprenoriat și economie socială, Obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale, Apel P PEO/103/PEO_P4/OP4/ESO4.1/PEO_A52 – Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban – Regiuni mai putin dezvoltate, Titlu proiectului : Sprijin pentru dezvoltarea de inteprinderi sociale sustenabile in regiunile Centru si Sud Muntenia, cod mysmiss: 312218

SES Urban

Art.1. După înființarea întreprinderii, în vederea semnării contractului de subvenție, Beneficiarul ajutorului de minimis va prezenta Administratorului schemei de minimis următoarele documente (opis de documente):

A.Documente de identificare și juridice – persoană fizică fondatoare/administrator

(1) Copie certificată pentru conformitate după cartea de identitate a persoanei care a înființat întreprinderea socială/întreprinderea socială de inserție, câștigător al concursului de planuri de afaceri;

(2) Certificat constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului pentru persoana fizică (dacă există forme de organizare înregistrate) și, după caz, certificat constatator emis de ONRC pentru persoana juridică nou înființată, din care să reiasă calitatea de asociat/administrator a persoanei câștigătoare a planului de afaceri, valabile la data semnării contractului de subvenție.

(3) Adeverință eliberată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care să ateste faptul că persoana fizică fondatoare/administrator nu figurează ca titular al unor forme de organizare independentă (PFA, PFI, II, IF sau alte entități echivalente);

(4) Cazier fiscal valabil la data semnării contractului de subvenție, pentru persoana fizică fondatoare/administrator al întreprinderii sociale.

(5) Cazier judiciar valabil la data semnării contractului de subvenție, pentru persoana fizică fondatoare/administrator al întreprinderii sociale;

B.Documente de înființare – întreprinderea socială nou înființată

(6) Rezoluția ONRC privind înființarea;

(7) Certificatul de înregistrare (CUI);

(8) Actul constitutiv al societății.

(9) Certificat constatator emis de ONRC pentru întreprinderea socială nou-înființată, din care să rezulte obiectul principal de activitate (CAEN-ul eligibil conform planului de afaceri), punctele de lucru și eventualele mențiuni privind restricții, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data semnării contractului de subvenție.

(Atestatul de întreprindere socială se depune ulterior, în maxim 4 luni de la semnarea contractului de subvenție, conform Ghidului solicitantului – condiții specifice înainte de prima cerere de plată.)

C.Declarații pe proprie răspundere:

(10) Declarație privind calitatea de asociat majoritar…descarcă 

(11) Declarație privind evitarea dublei finanțări…descarcă

(12) Declarație privind respectarea criteriilor de acordare a ajutorului de minimis…descarcă

(13) Declarație privind conflictul de interese și incompatibilități…descarcă

(14) Declarația de eligibilitate generală…descarcă

(15) Declaratie privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR)…descarcă

(16) Declarație privind asumarea sustenabilității…descarcă

D.Documente financiare

(19) Extras de cont pentru contul de Management al Grantului deschis la Banca Comercială Română, destinat exclusiv gestionării subvenției – se va prezenta în termen de maximum 20 zile de la semnarea contractului de subvenție;

(20) Dovada virării cofinanțării asumate în Planul de Afaceri – în procentul asumat de beneficiar (minimum 10%, sau mai mult dacă a fost asumat un procent superior), în contul de Management al Grantului, –  dovada va fi transmisă în termen de maximum 20 zile de la semnarea contractului de subvenție.

Art.2. (1) După semnarea contractului de subvenție, Beneficiarul de ajutor de minimis va transmite o solicitare scrisă pentru acordarea primei tranșe din subvenție, în cuantumul prevăzut în Planul de Afaceri.

(2) Solicitarea poate fi depusă numai după obținerea Atestatului de întreprindere socială, care trebuie prezentat în termenul maxim prevăzut de Ghidul solicitantului – condiții specifice (maximum 4 luni de la semnarea contractului).

Art.3. (1) Toate documentele depuse în copie vor fi certificate «conform cu originalul» și semnate olograf de către administratorul societății. Contractul de subvenție și declarațiile pe proprie răspundere se vor depune în original. Originalele documentelor oficiale (cazier fiscal, cazier judiciar, adeverințe ANAF) vor fi prezentate pentru verificare, urmând a rămâne la dosar copia certificată.

(2) În cazul documentelor emise electronic (de ex. certificate constatatoare ONRC sau adeverințe ANAF), acestea se depun în format electronic cu semnătură electronică extinsă a emitentului sau, după caz, în copie certificată de beneficiar.

Art.4. (1) Procedura și opisul de documente se vor transmite beneficiarului împreună cu contractul de subvenție și anexele aferente, în format PDF securizat (nemodificabil), de către expertul de monitorizare.

(2) Beneficiarul are obligația de a tipări contractul și anexele în două exemplare (alb-negru), de a le semna olograf cu pix albastru și de a transmite ambele exemplare, împreună cu documentele prevăzute la Art.1, prin curier, până la data de 29.09.2025, la adresa indicată de acesta.

(3) Expertul de monitorizare va confirma recepția documentelor și va depune contractul de subvenție, însoțit de anexele aferente, îndosariat într-un dosar cu șină, la sediul Asociației Exino, în vederea semnării de către Managerul de proiect.

(4) Ulterior, Beneficiarul de subvenție va primi un exemplar original al contractului de subvenție.

Art.5. Prezenta procedură intră în vigoare la data de 24.09.2025 și se aplică tuturor beneficiarilor de ajutor de minimis. Îndeplinirea și respectarea acesteia vor fi monitorizate de către Coordonatorul activității și de echipa de experți de monitorizare, care vor dispune măsurile necesare pentru remedierea eventualelor neconformități. 

Model de contract de subvenție…descarcă

In ceea ce priveste sprijinul acordat in vederea infiintarii celor 21 de intreprinderi sociale/intreprinderi sociale de insertie rezultate ca urmare a celor 21 de planuri de afaceri declarate castigatoare in faza I de implementare cei 3 Mentori dezvoltare, implementare si monitorizare intreprinderilor sociale, distribuiti conform celor precizate la activitatea I.6 vor asigura tot sprijinul necesar pentru cei 21 de antreprenori sociali in vederea infiintarii noilor intreprinderi sociale.

   Astfel se va asigura fapul ca toti cei 21 de castigatori ai planurilor de afaceri vor reusi sa infiinteze intreprinderile sociale.

   Pentru toate întreprinderile sociale sprijinite trebuie să se finalizeze procedurile legale de înființare, în conformitate cu legislația specifică aplicabilă, până cel târziu în luna 12 de implementare a proiectului.

   Înainte de semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractelor de subvenție, în baza cărora acordă ajutorul de minimis, beneficiarul finanțării nerambursabile (administratorul schemei de antreprenoriat si administratorul schemei de ajutor de minimis va informa beneficiarii de ajutor de minimis cu privire la caracterul de minimis al ajutorului ş i are desemenea obligația verificării respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul 1407/2013.

   Toate contractele de subvenție de minimis încheiate între administratorul schemei de minimis și beneficiarii ajutorului de minimis vor fi încheiate până cel târziu în ultima zi de implementare din luna 12 de implementare a proiectului.

   Toate contractele de subvenție încheiate după ultima zi de implementare a lunii 12 de implementare a proiectului vor fi declarate neeligibile.

   Sprijinul va consta in consultanta si asistenta permanenta pentru realizarea documentatiei necesare deschiderii intreprinderilor sociale, sprijin la nevoie inclusiv prin deplasarea mentorului ca insotitor pentru noul antreprenor social la institutiile abilitate in domeniu. In functie de specificul fiecarui plan de afaceri vor fi realizate documentele necesare intreprinderilor sociale.

   Totodata, cei 3 mentori vor acorda sprijin in vederea intocmirii documentatiei statutare a noilor intreprinderi sociale/intreprinderi sociale de insertie astfel incat cele 21 de noi entitati sa dobandeasca statutul de intreprindere sociala/intreprindere sociala de insertie, dupa caz. Pana la finalul lunii 12 de implementare toate cele 21 de intreprinderi sociale/intreprinderi sociale de insertie vor fi infiintate. Dupa infiintarea celor 21 de intreprinderi sociale vor fi semnate contractele de subventie de minimis.

    Trebuie sa mentionam faptul ca prin dezvoltarea celor 21 de intreprinderi sociale /intreprinderi sociale de insertie proiectul propus spre finantare contribuie la indeplinirea obiectivelor din Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022—2027 si anume „Reducerea cu cel puțin 7% față de anul 2020 a numărului de persoane expuse riscului de sărăcie sau excluziune socială, până în anul 2027“ obiectivul specific 2 „2 Investiții sociale pentru promovarea coeziunii“, prin asigurarea implementării unei scheme de ajutor de minims destinata finantarii procesului de implementare a 21 de planuri de afaceri dezvoltate la nivelul celor 21 de inteprinderi sociale sprijinite se are in vedere implementarea măsurii 2.2.2.2 „Inițierea unor măsuri de sprijin, de natura ajutorului de stat, pentru înființarea întreprinderilor sociale și/sau pentru susținerea întreprinderilor sociale de inserție, inclusiv în comunitățile marginalizate/defavorizate și/sau înființate de grupuri vulnerabile, inclusiv pentru dezvoltarea serviciilor sociale“.

   Astfel, dupa cum am aratat in cadrul sub-activitatii I.5 Organizarea concursului de planuri de afaceri in vederea finantarii a 21 de intreprinderi sociale/intreprinderi sociale de insertie au fost acordate punctaje suplimentare pentru acele planuri de afaceri care urmeaza sa:

a) dezvolte o intreprindere sociala de insertie (in conformitate cu prevederile legii 219/2015 – art. 10 litera a) are, permanent, cel putin 30% din personalul angajat apartinand grupului vulnerabil, astfel incat timpul de lucru cumulat al acestor angajati sa reprezinte cel putin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajatilor;

b) are ca scop lupta impotriva excluziunii, discriminarilor si somajului prin insertia socioprofesionala a persoanelor defavorizate).

   Mai mult de atat pentru a asigura impact maxim asupra cresterii gradului de ocupare al persoanelor apartinand grupurilor vulnerabile au fost acordate punctaje suplimentare planurilor de afaceri care conduc la intreprinderi sociale ce urmeaza sa angajeze persoane apartinand grupurilor vulnerabile persoane cu dizabilitati. Toate aceste elemente contribuie la atingerea obiectivelor din Strategia Nationala pentru Incluziunea Sociala si Reducerea Saraciei. Prin infiintarea si finantarea sub forma de ajutor de minimis celor 21 de inteprinderi sociale proeictul contribuie la atingerea obiectivului general al Strategiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca „Creșterea ocupării de calitate, în condiții de sustenabilitate, astfel încât, până la sfârșitul anului 2027, rata de ocupare a populației 20-64 ani să fie de 75%.“ – obiectivul specific 1 „Integrarea durabilă pe piața muncii a forței de muncă disponibile“ ca urmare a implementării măsurilor specificate in directia de actiune „2 Promovarea, dezvoltarea și consolidarea inițiativelor /oportunităților de antreprenoriat și economie socială vizând crearea de locuri de muncă de calitate“ si anume „dezvoltarea unor instrumente și structuri colaborative/participative, cu rol în monitorizarea și evaluarea evoluției economiei sociale în România, promovarea, sensibilizarea și conștientizarea asupra antreprenoriatului social și economiei sociale, sprijinirea din punct de vedere organizațional și tehnic a entităților de economie socială“ si respectiv „scheme de antreprenoriat social, care să combine sprijinul antreprenorial pre start-up și acordarea de granturi pentru start-up-uri de economie socială, în vederea activării potențialului de dezvoltare al sectorului economiei sociale“.

   Un ultim aspect ce trebuie mentionat este faptul ca prin intermediul proiectului se asigura deazvoltarea sustenabila a 21 de intreprinderi sociale/intreprinderi sociale de insertie care promoveaza dezvoltarea durabila si utilizarea rationala a resurselor. Astfel dupa cum am aratat in sectiunea destinata sub-activitatii I.5 vor fi acordate punctaje suplimentare pentru acele planuri de afaceri propuse spre finantare care presupun activitati/investitii care contribuie in mod concret la sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de dioxid ce carbon si eficienta din punct de vedere al utilizarii resurselor si promoveaza astfel dezvoltarea economiei verzi bazata pe competente verzi, asumam ca si rezultat faptul ca cel putin 10% din planurile de afaceri finantate prin intermediul schemei de minimis sa propuna activitati ce vor promova concret sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon si eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor (minim 3 planuri de intreprinderi sociale).

   Din punct de vedere al resursei umane implicate au fost incluse in echipa de implementare urmatoarele pozitii – 1 Coordonator activitate de mentorat si monitorizare, si 3 pozitii de Mentor pentru dezvoltarea, implementarea si monitorizarea intreprinderilor sociale. Pentru pozitiile de mentorat si monitorizare a fost calculata o proportie de 7 intreprinderi sociale /fiecare mentor cu norma de 4h/zi din care 2/3 din timp este alocat procesului de consiliere/mentorat (sub-activitatea A.I.6) si 1/3 din timp este alocat procesului de sprijin pentru infiintarea inteprinderii sociale (sub-activitatea A.I.7)

R.1.12 – 21 de noi intreprinderi sociale infiintate de catre castigatorii  concursului de planuri de afaceri pe baza celor 21 de planuri de afaceri selectate.

Denumire beneficiar: Asociația Exino
Parteneri proiect:
Dast Training Center SRL
Dată începere proiect: 01/10/2024

Pagina Facebook a proiectului

Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul Social European Plus prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, Prioritate:Antreprenoriat și economie socială, Obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale, Apel P PEO/103/PEO_P4/OP4/ESO4.1/PEO_A52 – Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban – Regiuni mai putin dezvoltate, Titlu proiectului : Sprijin pentru dezvoltarea de inteprinderi sociale sustenabile in regiunile Centru si Sud Muntenia, cod mysmiss: 312218