Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.mfe.gov.ro.
SES Urban
Activitatea de mentorat din proiectul nostru se va derula pe baza Ghidului pentru mentori si coordonatori de programe de mentorat care a fost elaborat in cadrul proiectului Learning to Be a Good Mentor (LeGMe), un proiect Grundtvig Parteneriat pentru Invatare (2013-1-RO1-GRU06-29565), cu durata de doi ani, implementat cu sprijinul Comisiei Europene de catre opt organizatii din Croatia, Germania, Italia, Lituania, Norvegia, Romania, Slovacia si Elvetia, proiect ce a urmarit sa pregateasca resurse umane si pedagogice pentru ca partenerii sa poata demara programe de mentorat eficiente in zonele lor de actiune cu scopul de a echipa adulti cu precadere dezavantajati (pensionari, someri, studenti etc.) pentru a contribui la bunastarea comunitatii lor, mentoratul poate avea efecte pozitive asupra persoanelor mentorate, a mentorilor si organizatiilor.
Pe baza Ghidului pentru mentori si coordonatorii de programe de mentorat, in cadrul proiectului nostru va fi elaborata Metodologia de organizare si derulare a programului individualizat de consiliere/consultanta in vederea infintarii intreprinderilor sociale, inclusiv identificarea de piete de desfacere.
Persoanele mentorate se dezvolta pe plan personal si devin increzatoare. Mentorii au parte de satisfactii personale, colegialitate, sprijin al unei retele si dezvoltare in cariera. Organizatiile devin mai productive,dobandind experienta in recrutare, socializare si retentie. ( Detalii despre proiect pot fi gasite la adresa : https://mentorineurope.wordpress.com.) Mentorul poate fi definit ca fiind un consilier cu experienta, de incredere. Relatia dintre acesta si discipol trebuie sa fie cu caracter personal si confidential, diferita si distincta de relatia dintre superior si subordonat.
Fara confidentialitate este probabil ca relatia sa ramana superficiala. Un mentor trebuie sa contribuie la cresterea increderii in sine a discipolului. Va pune intrebari si va ridica provocari, oferind in acelasi timp orientare si incurajare. Mentoratul permite discipolului sa exploreze noi idei in siguranta, sa devina mai constient de sine, sa-si asume responsabilitati pentru viata si sa o conduca in directia in care decide, mai degraba decat sa o lase la voia intamplarii. Astfel, mentorul este un individ cu mai multa experienta, dispus sa ajute un discipol sa se dezvolte pentru a atinge succesul; este pregatit sa investeasca timp si efort, este un bun ascultator si capabil sa ii incurajeze pe altii, este dispus sa impartaseasca cunostintele si experientele personale cu discipolul sau intr-o maniera confidentiala si bazata pe incredere si respect reciproc.
Mentorii pot oferi informatii (impartasesc cunostintele, experienta si intelepciunea), contacte (intermediaza contacte cu persoane din domeniul de interes si ajuta la stabilirea unor relatii personale) provocari (stimuleaza curiozitatea si intaresc increderea in sine prin prezentarea unor noi idei, oportunitati sau provocari), sprijin (incurajeaza dezvoltarea si rezultatele oferind un mediu deschis de sprijin), ajuta discipolii la formularea scopurilor (ii ajuta sa isi descopere talentele si interesele si sa isi defineasca si urmareasca scopurile), sfaturi, modele (prin impartasirea unor povesti de succes cu discipolii, mentorii pot deveni ei insisi modele). In cadrul proiectului se aplica tipologia programului de mentoratului structurat.
Activitatea de mentorat structurat este procesul care se desfasoara ca parte din ansamblul activitatilor proiectului derulat de catre toti partenerii din proiect care raspund de aceasta activitate. Aceasta abordare formalizata si structurata implica o contributie si un sprijin direct din partea partenerilor din proiect in ceea ce priveste potrivirea mentorilor cu discipolii. Programul de mentorat urmareste respectarea metodologiei de mentorat in scopul practicarii unui mentorat de calitate oferind sanse de dezvoltare, resurse si suport pentru a le oferi mentorilor si discipolilor abilitatile necesare pentru stabilirea si mentinerea relatiilor eficiente de mentorat. Programul de mentorat ofera oportunitati majore de a promova invatarea inter-disciplinara si de a pune in legatura persoanele interesate dregiune. Mentorat unul-la-unul Acest tip de mentorat implica o relatie intre mentor si discipol, unde mentorul are mai multa experienta in domeniul relevant pentru dezvoltarea discipolului. Relatia de mentorat unu-la-unu este una din valorile esentiale pe care le creeaza si promoveaza proiectul.
Relatia dintre mentor si discipol si realizarile personale si profesionale care rezulta din aceasta relatie sunt cheia pentru asigurarea sustenabilitatii dupa finalizarea proiectului. Toate celelalte activitati ale proiectului completeaza suportul acordat discipolului pentru a dezvolta o noua intreprindere sociala de succes. Mentoratul unul-la-unul se va desfasura in cadrul intalnirilor individuale dintre mentor si discipol. Intalniri individuale Mentorul va realiza lunar un numar minim de 10 intalniri individuale cu fiecare discipol care i-a fost repartizat. Intalnirile se pot organiza, dupa caz, unul-la-unul sau online. Intalnirile individuale unul-la-unul se pot organiza in orice locatie din regiune. La intalnirile individuale unul-la-unul sau on-line Mentorul poate invita, cu acordul discipolului, si alte persoane a caror experienta profesionala, calitati, reusite antreprenoriale si interes in domeniul de activitate al discipolului sunt relevante si pot aduce o valoare adaugata pentru discipol.
Fisa de mentorat
Dupa fiecare luna de activitate Mentorul va intocmi si va atasa la raportul de activitate o fisa de mentorat. Aceasta fisa va cuprinde descrierea evaluarii activitatii si a performantei discipolului, activitatile pe care Mentorul le-a desfasurat in decursul lunii si planificarea activitatilor pentru luna urmatoare.
Chestionar de satisfactie al discipolului
Dupa fiecare luna de activitate Mentorul va solicita discipolului sa completeze un chestionar de satisfactie. Acesta va cuprinde minim urmatoarele intrebari : 1. Cum apreciati relatia cu mentorul? (Foarte bine, Bine, Satisfacator, Nesatisfacator) 2. Cum apreciati sprijinul primit de la mentor? (Foarte bine, Bine, Satisfacator, Nesatisfacator) 3. Ce propuneri aveti pentru imbunatatirea colaborarii?
Mentorat on-line
In cadrul proiectului se va utiliza si mentoratul online. Acesta va fi sustinut de platforma online a liderului de parteneriat, care permite accesul si flexibilitatea comunicarii dintre mentor si discipoli precum si dintre toate persoanele inregistrate gratuit. Mentoratul on-line poate fi desfasurat si pe retelele de socializare gratuite care permit interactiunile. Mediul on-line ca loc de desfasurare a mentoratului faciliteaza discutiile colaborative permanente, planificarea si programarea activitatilor ce urmeaza sa se desfasoare.
Un plus adus de proiect ca si activitate inovativa este implicarea noilor antreprenori sprijiniti in activitatile unor structuri de dezvoltare de afaceri (ex HUB). In vederea implementarii cu succes a planurilor de afaceri liderul de parteneriat a semnat semnat deja 6 parteneriate cu actori relevanti. In cadrul acestor HUB-uri cei 21 de antreprenori sociali pot participa la: prezentari de solutii de afaceri, finantari, achizitii; cursuri de comunicare, vanzari, negociere, achizitii publice, competente antreprenoriale, resurse umane; intalniri cu antreprenori cu experienta pentru a afla bune practici , dar si provocari pe care acestia le-au avut; organizarea de role-play-uri pe teme de antreprenoriat, proiectarea unor filme educationale in domeniu, realizarea unor sesiuni de speed-networking pe tematici de afaceri, prezentarea unor produse informatice utile afacerilor, prezentarea mediului de afaceri local/regional de catre reprezentanti ai unor institutii; organizarea unor dezbateri pe teme de afaceri si implicarea mass-media locala.
Mentorat de grup
Pe langa aceste sesiuni de mentorat unu la unu in cadrul proiectului vor mai fi derulate si doua sesiuni de mentorat de grup cu o durata de 4 zile. In cadrul acestor sesiuni se vor aborda temele de interes general pentru cei 21 de antreprenori.
Din punct de vedere al resursei umane implicate au fost incluse in echipa de implementare urmatoarele pozitii – 1 Coordonator activitate de mentorat si monitorizare, si 3 pozitii de Mentor pentru dezvoltarea, implementarea si monitorizarea intreprinderilor sociale. Pentru pozitiile de mentorat si monitorizare a fost calculata o proportie de 7 intreprinderi sociale/fiecare mentor cu norma de 4h/zi din care 2/3 din timp este alocat procesului de consiliere/mentorat (sub-activitatea A.I.6) si 1/3 din timp este alocat procesului de sprijin pentru infiintarea inteprinderii sociale (sub-activitatea A.I.7)
R.1.11 – derularea a 21 de programe personalizate de consiliere/consultanta /mentorat pentru
castigatorii concursului de planuri de afaceri in vederea dezvoltarii celor 21 deintreprinderi sociale selectate pentru sprijin financiar prin schema de minimis.
Prima pagină » Ses Urban » A.I. 6 Furnizarea unor servicii personalizate de consiliere /consultanta/ mentorat ulterior finalizarii procesului de selectie a planurilor de afaceri pentru castigatorii concursului de planuri de afaceri
Dast Training Center SRL
Pagina Facebook a proiectului